Kokain

Hei! Jeg har aldri prøvd kokain eller noe slikt før. Er det farlig å sniffe 1 gram ( eller 25 mg feks) kokain vist du aldri har gjort det før, og heller ikke prøvd et mildere stoff som hasj? Vist jeg tar kokain en lørdags kveld ute på fest kan jeg da få hjerneblødning/hjertestans/hjerteinfarkt dager etterpå foresaket av kokainet jeg tok på denne lørdagen eller skjer hjertestans/hjerneblødning/hjerteinfarkt i det du tar kokainet og får rusen? Er ganske redd for at man kan få hjerteinnfarkt eller noe dagen etter. Er det mange forskjellige kokain typer ute på gaten? Vist jeg skal sniffe kokain, er dette en ball du kjøper og skraper av? Og så sniffer du det? Eller er det annet type kokain som er hardt og du må kutte det opp sjøl? Jeg har veldig lyst å prøve dette bare for å se men er også redd for å plutselig død.

Kvinne, 16 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Du spør om det er farlig å sniffe 1 gram ( eller 25 mg feks) kokain. Engangsbruk av kokain kan være farlig for noen, for andre ikke. Dette er umulig å vite på forhånd, og det er alltid risiko forbundet med å prøve rusmidler.
• Du er klar over at det er veldig stor forskjell på 25 mg og 1 gram? 1 gram kokain kan være 40 doser à 25 mg! Det er stor fare for hjerneblødning og hjerteinfarkt, i verste fall med dødelig utfall, om du sniffer et helt gram. Det finnes ingen spesifikk motgift mot kokain. Disse komplikasjonene oppstår som oftest under rusen, når man er påvirket.
• Kokain er vanligvis i pulverform, men kan også være mer «klumpete» i konsistensen.
• Det finnes nok ulike varianter av kokain på gata, men det kommer først og fremst av at kokainet blir blandet med ulike andre substanser for at selgeren skal tjene mer penger.
• Vi gir ikke brukerveiledning på hvordan du skal skaffe, behandle eller innta kokain.
Her er generell informasjon om kokain
Kokainrusen påvirkes av forventninger, hvor mye man har prøvd før, stoffets renhet, hvor mye man tar og på hvilken måte. Virkningen kommer raskt etter inntak og opphører raskt. Rusen gir en følelse av våkenhet, å være «konge» med høy selvtillit og mye energi. Tretthetsfølelsen blir undertrykket. Man kan bli pratsom, rastløs, aggressiv, engstelig eller panisk. Mange føler seg fysisk sterke og at de får stor mental kapasitet. Vanlige fysiske reaksjoner er tørr munn, svetting, temperaturstigning, liten matlyst og høy puls. Stoffet har en lokalbedøvende effekt i munn og svelg, og pupillene utvider seg. Noen blir kvalme og får kramper. Store doser kokain over noen timer kan føre til angst, paranoia og hallusinasjoner. Disse effektene forsvinner vanligvis når stoffet går ut av kroppen, men for mange varer plagene i lang tid. Stoffet kan påvises i blodet i noen få timer etter inntak, og i urinen i noen dager.
Kokain har betydelig effekt på hjerte og blodkar. Høyere puls og krampe i blodkarene kan gi kraftig blodtykkstigning og forstyrrelse i hjerterytmen. For mye kokain kan gi seg utslag i sterk rastløshet, feber, og hurtig åndedrett. Kramper og bevisstløshet kan også forekomme.
Du finner mer informasjon i vår brosjyre om kokain.