Jeg bruker cannabis

Hei
Jeg heter  [NN] Jeg har et problem med cannabis. Jeg røyker mye, og jeg har skadet lungene.
Jeg ønsker å slutte å røyke, men jeg kan ikke.
Jeg bor i Lier
Jeg snakker ikke norsk, hvordan kan du hjelpe meg

Mann, 35 år fra Buskerud
(Spørsmålet er anonymisert. Red.)
RUStelefonen svarer:
Du sier at du ikke snakker norsk, men du har jo skrevet noe på norsk. Kanskje du kjenner noen som kan lese dette sammen deg.
Hvorvidt  og hva slags hjelp du kan få, avhenger av om du har rett til helsehjelp i Norge. Hvis du har det, kan du bli henvist til en poliklinikk (ved et Distriktpsykiatrisk senter, DPS). Henvisning får du gjennom fastlege eller Nav. Denne artikkelen beskriver alt om rusbehandling i Norge.
Det er også fullt mulig å slutte med cannabis på egen hånd. Det er mange som gjør det, og de har ofte nytte av å bruke denne guiden for deg som vil slutte med hasj.
In English
Maybe it is easier for you to read in English.
If you are eligible
What we are saying is that if you are eligible for general health care in Norway, that also includes drug treatment. Health care is free of charge in the public hospital system.     According to the Patients’ Rights Act. all eligible persons have the right to Free Hospital Choices. In princip, this would mean that you can choose which hospital you want to be treated in. The most common way of treating a cannabis problem is outpatient treatment. Talk to your GP (if you have one) about refferal to a DPS/»ruspoliklinikk».
If you are not eligible
It might be a bigger challenge, but it’s still possible to quit cannabis on your own. A good place to start would be this guide: Quitting Marijuana a 30 Day Self Help Guide.
Håper du får hjelp. Hvis du har flere spørsmål og/eller trenger informasjon, ikke nøl med å kontakte oss anonymt på telefon 08588 eller chat.
If you have any questions or need more information, don’t hesitate to contact us anonymously on phone (08588) or chat with us.