Intoleranse for sprit

Jeg har gjennom mitt voksne liv aldri hatt noen problemer med å drikke øl eller vin i moderate mengder. Jeg drakk sprit for 8 år siden og måtte inn på avrusning. Det samme skjedde nå for to uker. Når jeg drikker sprit klarer jeg ikke å slutte, og fyller til slutt på med det jeg har av alkohol. Jeg lurer på om jeg kan lide av intoleranse for sprit. Jeg ønsker fremdeles å kunne kose meg med et par glass vin og en pils ved gitte anledninger.

Mann, 68 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Du lurer på om du kan lide av intoleranse for sprit. Det kommer an på hva du mener med «intoleranse». Vi tenker at det du reagerer på er alkoholen i seg selv. Om du drikker sprit eller øl/vin er kanskje ikke det avgjørende. Det avgjørende er nok 1) mengden alkohol du får i deg og 2) hvor fort du får i deg alkoholen. Sprit er såpass mye sterkere enn øl/vin at promillen stiger mye raskere når du drikker det. Hadde du drukket tilsvarende mengde alkohol gjennom øl/vin like raskt, ville du trolig fått samme reaksjonen. Men øl og vin er mye svakere og dermed stiger promillen saktere, og du får ikke den samme «tenningen.» Når promillen stiger fort, fører det lettere til at man mister kontroll på inntaket. Dette er et kjent fenomen.
Hvis du er komfortabel med å drikke moderate mengder øl/vin, er det jo ingen grunn til å endre på dette. Hvis det bare er når du drikker sprit at dette forekommer, tenker vi det kanskje vil være lurt av deg å ha en fast regel om ikke å drikke sprit.