Ibogaine behandling i Norge?

Hei. Jeg har lest om et sted i Serbia der dem gjennomfører Detox behadnling i 2 uker, uten abstinenser av alt av medikamenter, narkotika man har brukt. Etter 2 uker, er det 5 dagers behandling med Ibogaine. Lest at Ibogaine er Gud medisin til narkomane via Google, og vil hjelpe dem til å komme helt ut av avhengiheten. Dette er Dr. Vorobiev. Hvorfor er det ikke Ibogain behandling i Norge, og vet noen om det finnes bivirkninger ved dette i senere tid? Noen som har hørt, vet om dette Ibogain behandlingen? Svært intressert i dette. Behandlingen i 2 uker koster 5000 Euro, Ibogain behandling i 5 dager, overvåket av alt innen medisin koster 3000 Euro. Kvinne, 41 år fra Vestfold

RUStelefonen svarer:
Vi kjenner til at Ibogain har blitt forsøkt brukt i behandling av avhengighet, først og fremst opiatavhengighet. En større, vitenskapelig database over naturmedisinske substanser oppgir kort at det foreligger for lite vitenskapelige data til å evaluere effekt og sikkerhet av ibogain. Fremdeles er det mangel på publiserte studier som undersøker virkningsmekanisme, bivirkningsprofil, effekt på kort og lengre sikt og optimalt behandlingsregime. Det er derfor vanskelig å si noe sikkert om verken effekt eller langtidsvirkninger. Hvis du tenker at dette kan være noe for deg, anbefaler vi deg å undersøke nærmere. Det finnes en Facebookgruppe som er dedikert til å få Ibogain som legemiddel i Norge. Her finner du den: facebook.com/IbogainNorge. Du kan også ringe Legemiddelverket og snakke med dem om hvordan du ev kan gå fram. På sidene til Norsk helseinformatikk finner du en større artikkel om Ibogain. Den bør du lese hvis du er interessert i å forsøke det. Du kan også snakke direkte med din fastlege om dette. Han/hun kan undersøke litt for deg om hvordan du ev. kan få en slik behandling.