Gutter og narkotika

Hei! Jeg har en skoleoppgave, og lurer på hvorfor gutter sjenerelt bruker mer narkotiske stoffer enn jenter? Flere gutter dør av det, så da må det jo vær langt fler som bruker det. Har de et større press om å være tøff? Har de større tilgjenglighet på det? Plizz svar raskt!

Kvinne, 19 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Hvorfor gutter bruker mer narkotika enn jenter er et godt spørsmål som mange har forsøkt å finne svar på uten og lykkes. Det er nok ikke en enkelt årsak til at gutter ruser seg mer enn jenter, men heller flere sammenfallende faktorer. I denne artikkelen kan du lese om en teori som går ut på at menn er mer sårbare for å utvikle alkoholisme grunnet mengde dopamin. Men, som sagt, er det neppe en enkeltfaktor som er årsaken til dette. Anbefaler deg å foreta et googlesøk på f.eks «gender and substance abuse». Da vil du forhåpentligvis få opp flere interessante og relevante treff.