Bråstopp m LAR behandling

Jeg har gått på Subutex i to tre år hver dag (32 mg og nå nede i 16 mg hver dag), men nå ble det plutselig bråstopp uten forvarsel. Jeg har vært rusavhengig siden jeg gikk på ungdomsskolen og beg raskt med sprøyter m tunge stoffer. I årene som lar pas har jeg vært rusfri. I tillegg til Subutex’ene daglig så har jeg også fått 10 mg vival og 10 mg apodorm, hver eneste dag, pluss ekstra når panikken overtar. Jeg er nyfrisk fra anorexi og har også sluttet å røyke. Så nå aner jeg virkelig ikke råd på verken hvordan jeg skal få til å sove eller takle panikkangst og abstinensene i tillegg. Jeg nekter å «la de vinne» ved å sprekke verken på røyk eller rus. Hva gjør jeg nå? Min mormor som jeg sto svært nær døde nå på søndag og begravelsen er neste uke. Jeg aner ikke arme råd på hva jeg må gjøre nå… Hva foreslår dere? Hilsen ei lita vettskremt kristiansands»jente»

Kvinne, 32 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som du går gjennom en vanskelig periode. Du skriver at du etter 2-3 års Subutexbruk nå er nødt til å bråslutte. Du skriver at du har en fortid med rusbruk. Du skriver også at du er nyfrisk fra anoreksi og har sluttet å røyke. Dessuten er du i en vanskelig sorgprosess.
Først vil vi si at det er veldig bra at du har klart å bli frisk fra anorkesi og i tillegg har sluttet å røyke. Dette er ikke lett og det bør du være stolt av.
Det å trappe ned/bråslutte med Subutex, det å holde seg frisk fra anoreksi og det å holde seg rus- og røykefri er alle prosesser som krever mye selvkontroll/»mental energi». I tillegg til sorgen du opplever er alt dette veldig mye å tenke på for deg, og det er derfor en risiko for at du mister kontrollen på ett eller flere av disse områdene du jobber med. Du skriver ikke om du får noen form for oppfølgning/hjelp til noe av dette? Om du ikke får det, så er det selvsagt opp til deg, men bare for å lufte tanken: har du vurdert å søke hjelp? Noen å snakke med? En eller annen form for medisinsk støtte ifm abstinenser/kroppslig ubehag/psykisk uro osv.? Husk at fastlegen har taushetsplikt og er der for å hjelpe deg. Disse tingene trenger du ikke ta stilling til med én gang, men det kan være greit å ha i bakhodet. For det er ikke usannsynlig at du vil ha behov for en eller annen støtte og oppfølging på vanskelige dager. Det kan kanskje også finnes noen som har erfaringer og tips i en av LAR sine brukerforeninger. Om du ikke allerede har gjort det, kan du jo vurdere å ta kontakt med enten LAR-Nett Norge eller proLAR. Hvis du har behov for å snakke om situasjonen er du også velkommen til å ringe oss på 08588 alle dager mellom kl. 11.00 og 19.00. (tirsdag og onsdag 10.00 til 19.00.) eller chatte med oss på hverdager mellom kl. 11.00 og 17.00 (tirsdag og onsdag 10.00 til 17.00.).