Bekymret for ektemann

Min mann drikker så han blir ordentlig full ( snøvler, vakler, mister balansen, snakker i ett sett etc.) , men annenhver helg. Er dette grunn til beskymring?

Kvinne, 28 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Alkoholbruk er et sosialt akseptert fenomen med glidende overgang til problemer. Det er vanskelig å definere hvor grensene går mellom et høyt forbruk og risikofylt forbruk, og når det er snakk om et alkoholproblem. Grensene er uklare og det er store individuelle forskjeller.
Du skriver at mannen din drikker seg ordentlig full annenhver helg, men du skriver ikke i hvilke sammenhenger han drikker og om det har vært noen endringer i hans alkoholbruk. I Norge anses nødvendigvis ikke det å drikke seg full på fest en gang i blant som et problem. Likevel kan et uregelmessig høyt alkoholinntak øke risiko for ulykker og skader. World Health Organization (WHO) definerer risikofylt alkoholbruk som bruk av alkohol som øker risikoen for skadelige konsekvenser for brukeren selv eller andre.  I Norge har vi ingen offisielle grenseverdier for risikofylt alkoholforbruk eller anbefalinger for ukentlig eller daglig alkoholforbruk og det er heller ikke internasjonal enighet. Et ukentlig alkoholforbruk over 21 alkoholenheter for menn og 14 alkoholenheter for kvinner anses som å gi forhøyet risiko for skade i Danmark. I Sverige blir risikofylt alkoholforbruk definert som å drikke mer enn 14 og 9 alkoholenheter per uke for henholdsvis menn og kvinner. I Danmark anbefales det at man ikke drikker mer enn 4 alkoholenheter ved samme anledning. I Sverige defineres all alkoholdrikking som fører til beruselse som risikofylt alkoholforbruk, det vil si 5 alkoholenheter eller mer for menn og 4 alkoholenheter eller mer for kvinner.
Som du ser er det er det ikke så lett for oss å vurdere om din manns alkoholbruk er en grunn til bekymring. Generelt kan man si at når en drikker på feil tid og sted, feil mengde og av feil grunn og når alkoholbruket for eksempel går utover funksjoner som skal ivaretas eller deres forhold, kan det være grunn til bekymring.Hvis du er veldig bekymret for din manns alkohol anbefaler vi deg å snakke med ham om det. Her følger noen generelle tips til kommunikasjon med noen som bruker alkohol:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes alkoholbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens alkoholbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens alkoholbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «alkoholiker» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk alkohol eller andre stoffer sammen med personen.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).