Bekymret – jeg kyssa med en mann som hadde røyka marihuana

Hei! Jeg er en 22 år gammel mann bosatt i Nederland, å jeg kyssa med en annen mann natt til tirsdag, den mannen hadde røyka marihuana. Samt jeg var nærme folk som røyka det, men røyka ikke noe selv. Jeg lurer på om det er noen sjangse for at jeg kan ha fått noe midler fra marihuanaen i min kropp? Jeg tok en drug å alco test idag, å er ganske bekymret.
Et annet spørsmål jeg har, er om noen party piller som også er lovlige over hele Europa, å jeg tok de natt til mandag. De inneholder ikke noen slags form for narkotiske stoffer. Her er ingrediense liste jeg kopierte fra et nettsted som selger de: Dendrobium nobile extract, caffeine, E959, magnesium stearate, hydroxypropylmethyl cellulose (vegetarian capsule). Disse pillene heter party E.
Setter pris for all hjelp jeg kan få! Tusen takk.

Mann, 22 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Marihuana: Det er ikke sannsynlig at du har fått i deg nok virkestoffer fra Marihuana til at det kan slå ut på noen test. Overføring av virkestoffer via spytt og passiv røyking er mulig, men da snakker vi om så mikroskopiske mengder at du ikke vil bli påvirket, og det vil ikke kunne påvises i prøver.
Party E: Det finnes en rekke forskjellige «party-piller» som ikke inneholder narkotiske stoffer, og som derfor markedsføres som lovlige. Felles for disse er at det er vanskelig å vite helt sikkert hva de egentlig inneholder fordi de ofte blir produsert i illegale laboratorier hvor det ikke forekommer noen form for kontoller. Så vidt vi kan se er det to aktive virkestoffene i Party E dendrobium og koffein. Begge disse skal ha en oppkvikkende effekt, og i store doser kan bruk innebære risiko knyttet til bl.a høyt blodtrykk, høy kroppstemperatur og overbelastning av hjerte.  Bruken av koffein som stimulant er ikke ny, og vi vet mye om hva det kan innebære. Du kan lese mer om det her. Når det gjelder Dendrobium er dette relativt nytt å bruke i Europa, og vi vet for lite om det til å vite hvor stor risikoen for skader er. Du kan lese mer om dendrobium her.