Amfetamin og langtidsvirkninger?

Hei 🙂 Jeg kunne virkelig trengt noe rĂ„d eller litt veiledning akkurat nĂ„. Jeg er en jente pĂ„ 20 Ă„r som har holdt pĂ„ med rus, for det meste amfetamin i 2 Ă„r nĂ„. Og i Ă„r begynte jeg pĂ„ vgs pĂ„ 3 Ă„ret, etter ut at jeg hoppet ut en gang pga rus. Men jeg feilet igjen fordi jeg sliter med Ă„ konsentrere meg, fullfĂžre noen som helst oppgaver som jeg begynner pĂ„, fĂžler ikke noen form for glede i det hele tatt, har absolutt ingen motivasjon til Ă„ gjĂžre noe lengre. Til og med vokabuleret mitt og ordleggingen min har blitt rar. Alt fĂžles meningslĂžst og sosiallivet mitt gĂ„r under fordi jeg ikke orker mennesker eller noe som helst. Har vĂŠrt rusfri i perioder, men ser ikke vitsen nĂ„r jeg ikke finner noe som helst glede i noe annent. Jeg har fĂ„tt sommerjobb som maler og har meldt meg pĂ„ folkehĂžgskole etter sommeren. Men jeg kan ikke dra noen plass og la folk se meg hvis jeg ikke kommer meg opp av sengen fordi jeg ikke har motivasjon eller glede av noe. Er skikkelig ustabil og har skikkelig tankekjĂžr, skjĂžnner ikke hva som har skjedd med meg og hva som har skjedd med hjernen min. Jeg kjenner mange som ruser seg som fungerer 100 ganger bedre enn meg og ikke har fĂ„tt sĂ„nne plager etter at de slutter.
Hva kan jeg gjĂžre for at dette skal bli bedre??
Kvinne, 20 Ă„r fra MĂžre og Romsdal

RUStelefonen svarer:
SkjĂžnner at du har det slitsomt, det hĂžres ikke greit ut Ă„ ha det slik du skriver om. Dessverre er det noksĂ„ typiske «bivirkninger» av rusbruk. Det er mange som opplever tilvĂŠrelsen som rusfri som kjedelig og meningslĂžs, og at gleden med livet blir litt borte. TankekjĂžr, konsentrasjonsproblemer, depresjon og angst er hverdagen for mange. Heldigvis er dette ting som gĂ„r over etterhvert, sĂ„ selv om det er vanskelig og krevende Ă„ opprettholde motivasjonen kan det kanskje vĂŠre en trĂžst i at det vil bli bedre.
Du lurer pÄ hva du kan gjÞre for Ä fÄ det bedre. Vi tenker at det er viktig at du fÄr snakket med noen om hvordan du har det. Kanskje det er mulig for deg Ä bli henvist til terapeut pÄ en ruspoliklinikk slik at du kan snakke med noen som skjÞnner hva du gÄr gjennom nÄ (lege kan henvise deg).
Ellers vil vi bare si at det er godt gjort av deg Ă„ slutte, og vi synes det er tĂžft av deg Ă„ satse pĂ„ bĂ„de sommerjobb og folkehĂžyskole. HĂ„per du klarer Ă„ holde ut – sĂ„ vil det bli bedre etterhvert!
Var du fornĂžyd med svaret? Gi oss tilbakemelding her!
Send inn spÞrsmÄl
Personlig kodeord Finn tilbake til ditt spÞrsmÄl ved Ä lage et kodeord du senere kan sÞke med. Du fÄr svar sÄ fort som mulig, innen en uke.
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngĂ„ Ă„ oppgi personopplysninger i ditt kodeord.
Send inn spÞrsmÄl
fant du ikke det du lette etter?
NB! RUSinfo er en anonym tjeneste. UnngÄ Ä oppgi personopplysninger i ditt kodeord.