Alkoholproblem

Hei:)
Jeg ønsker å få informasjon om medisiner som kan redusere alkoholforbruket mitt.
Har lest litt på nettet om temaet og syns mange har for mange bivirkninger.
Har dere noe erfaring / råd om medisiner som fungerer godt uten for mange bivirkninger?

Mann, 53 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Før vi svarer må vi understreke at vi er ikke helsepersonell, og selv om vi hadde vært det, er du ikke vår pasient. Vi kan derfor bare uttale oss om dette på et generelt grunnlag. Din medisinering mer spesifikt, er det lurt å diskutere med en lege som kjenner deg. Hvis du etterhvert ønsker medikamenter foreskrevet, kan du vise legen dette svaret.
Hjelper medisiner mot alkoholbruk?
Derfor er det viktig å få fram følgende angående medikamentell hjelp for alkoholbruk: nesten all kunnskap om medikamentell behandling av alkoholproblemer er knyttet til behandlingen av alkoholavhengige personer. Behandling med legemidler ved lettere former for alkoholproblem er derimot i liten grad studert i kontrollerte undersøkelser. Det er ikke gitt at medikamenter som har vist gunstig effekt med hensyn til redusert konsum hos alkoholavhengige, også vil gjøre dette hos personer der problemene er lettere. (KILDE: Tidsskrift for Den norske legeforening).
Vi vet ingen ting om ditt forhold til alkohol. Det eneste vi vet er at du ønsker å redusere forbruket. Det betyr ikke dermed at du er «alkoholiker.» Generelt kan man si, i lys av forrige avsnitt, at jo større alkoholproblemet er, jo større er sjansen for at du kan ha nytte av medikamentell behandling. I de aller fleste tilfeller anbefaler man folk å benytte seg av ikke-medikamentell behandling (f.eks. samtaler) i tillegg til medisinering. Dette kan du også diskutere med legen din.
Noen eksempler på legemidler mot alkoholmisbruk
Her er noen ulike varianter av legemidler mot alkoholmisbruk.  Igjen, det er viktig å diskutere de ulike mulighetene direkte med behandlende lege. Du finner en nyttig artikkel om forskjellige medikamenter mot alkoholproblemer på sidene til den Norske Legeforening. Det kan være en idé å vise deg også til legen din.
Disulfiram (Antabus) er det eldste medikamentet som har vært benyttet på alkoholmisbruk. Alkohol-antabus-reaksjonen er karakterisert av hjertebank, rødme, blodtrykksfall, kvalme, brekninger og respirasjonsproblemer. Mulige bivirkninger på Antabus er diaré, kvalme, oppkast, dårlig ånde. Mani, depresjon. Tretthet, hodepine, søvnighet.  I praksis betyr det at du ikke kan innta alkohol i det hele tatt. Mer informasjon om Antabus her.
Naltrekson (Revia). Naltrekson er egentlig et «antistoff» mot opiater og opioider (morfin og liknende stoffer). Naltrekson har vist seg å redusere lysten på alkohol i noen tilfeller. Ved bruk av dette medikamentet må man ikke nødvendigvis være helt avholdende. Følgende bivirkninger kan forekomme:  Svært vanlige (forekommer hos mer enn 1 av 10 pasienter): Hodepine, søvnforstyrrelser, rastløshet, nervøsitet, magesmerter, magekramper, kvalme, brekninger, ledd- og muskelsmerter, slapphet. Vanlige (forekommer hos 1 til 10 av 100 pasienter): Angst, økt energi, motløshet, irritabilitet, humørsvingninger, tørste, svimmelhet, skjelvinger, økt svette, ørhet, økt tåresekresjon, smerter i brystet, diaré, forstoppelse, utslett, vannlatingsproblemer, forsinket ejakulasjon, redusert potens, manglende appetitt. Mer informasjon om naltrekson her.
Acamprosat (Campral). Campral bidrar til å forhindre risikoen for tilbakefall etter avvenningsbehandling hos pasienter med alkoholproblemer. Mulige bivirkninger: Svært vanlige  (forekommer hos flere enn 1 av 10 brukere): Diaré. Vanlige (forekommer hos flere enn 1 av 100 brukere): Magesmerter, kvalme, brekninger, kløe, hudutslett, nedsatt seksuell lyst, frigiditet (manglende kjønnsdrift) og impotens. Mer informasjon om Camparal her.
Nalmefen (Selincro). Selincro er ment å bidra til reduksjon av alkoholinntak hos voksne pasienter med alkoholproblemer som har et skadelig høyt forbruk av alkohol. Følgende bivirkninger er rapportert med Selincro: Svært vanlige, forekommer hos flere enn 1 av 10 personer:
• uvelhet
• svimmelhet
• søvnløshet
• hodepine
Vanlige, forekommer hos inntil 1 av 10 personer:
• ingen appetitt
• søvnvansker, forvirring, rastløshet, redusert sexlyst
• døsighet, rykninger i kroppen, nedsatt oppmerksomhet, merkelig stikkende følelse i huden, redusert følsomhet for berøring
• følelse av rask, kraftig og ujevn hjertebank
• oppkast, munntørrhet
• økt svette
• muskelspasmer
• utmattelse, svakhet, ubehag eller uro, føle seg unormal
• vekttap
Andre bivirkninger:
• ser, hører eller føler noe som ikke er der
• ikke føler deg helt som deg selv
På nåværende tidspunkt kan ikke hyppigheten av disse bivirkningene anslås ut fra tilgjengelige data. Mer informasjon om Selincro her.
Som du skjønner, så er det mange muligheter. Men det er også mange «skjær i sjøen» med tanke på hva som vi lgi det beste resultatet. Når det kommer til stykket, er det noe man må finne ut av gjennom litt prøving og feiling. Vi anbefaler deg å diskutere saken nærmere med lege. Om du har et ønske om en uforpliktende, anonym samtale, er du velkommen til å ta kontakt med oss på telefon 08588.