Valium

Hej! Jag har ad-hd och angst. Blir full av vrede och irritasjon av det. Har valium men ær rædd det skall bli avhengighetsskapande. Legen har skrivit att 1 tablett om dagen skall tas, men det ær som att jag næsta måste ta två om dagen, en på kvællen och en på dagen dær efter. Har fått ett annat prepparat som heter Seroquel, och tog en av dom tabletterna, men nær jag tog en sånn ca. kl. 22 och en valium pga biverkningar av selvmordstankar, så sov jag som i koma till kl 18 dagen efter och kommer ikke ta den kombon igjen. Ær mest rædd att jag skall bli avhengig av valium. Har snart gått gjenom en vanlig pakke med det på ca. 2 uker

Mann, 36 år fra Oslo
Valium er et avheninghetsskapende middel, og det skal kun brukes i en kort periode og ikke som en behandlingsmetode. Risiko for fysisk og psykisk avgenighet øker med dose og behandlingsvarihet, og er større ved tidligere alkohol og/ eller medikamentmisbruk. Valium bør ikke tas sammen med andre dempende midler. For mer info om Valium, se felleskatalogen.no
Vi ambefaler deg å følge de rådene legen har gitt deg om å ta 1 tablett om dagen, og evt snakke med legen om du ikke synes at en tablett er nok. Om du evt kan få noe annet som kan hjelpe deg med angst og selvmordstanker.  Vi tenker at det kan være bra for deg å snakke med noen om hvordan du har det, det kan være venner, familie eller andre. Du kan evt be legen din henvise deg til f.eks. psykolog, eller en DPS/ruspoliklinikk, om du føler det kan hjelpe deg. Valium vil hjelpe best mot angst og selvmordstanker i kombinasjon med samtaler.
Om du har andre spørsmål knyttet til valium og avheninghet, eller andre spørsmål kan du ringe oss på  telefon: RUStelefonen 08588, vi har åpent hver dag fra 11:00-19:00. Eller du kan chatte med oss, chatten er åpen hverdager mellom 14:00-17:00.
Hvis du har spørsmål om dine rettigheter som pasient osv., kan du snakke med pasientrådgivertelefonen hos Fritt Sykehusvalg.