Urinprøve

Hei! Jeg hadde en rusutløyst psykose for 14 mnd. siden. Etter dette vart mitt førerkort beslaglagt, og krav om ukentlig urinprøve fremmet. Jeg fikk tilbake førerkortet for rundt 5 mnd siden etter jeg sendte søknad til fylkeslegen. Det jeg lurer på er hvor lenge kan legen kreve urinprøve av meg? ( Er fortsatt ukentlig hos legen og avlegger urinprøve. ) Ingen av mine prøver har gitt positivt utslag for rusmidler. Mann, 28 år fra Møre og Romsdal

RUStelefonen svarer:
Vi har snakket med Fylkesmannen og de svarer som følger. Hvis det er snakk om «vanlig» førerkort for bil, klasse B, kreves det dokumentert avhold (urinprøver) i 3-5 år fra du leverte den første negative prøven. Om det vil ta 3, 4 eller 5 år, er en vurderingssak fra tilfelle til tilfelle. Hvis det er snakk om førerkort for buss, lastebil eller yrkestransport, kreves 5 år dokumentert avhold. Når «prøvetiden» er over, vil du få førerkortet på «vanlig» måte, altså uten å søke dispensasjon flere ganger.