Subutex vs metadon

Min sønn går på subutex gjennom lar. Han har store problemer ift angst, noe som har tiltatt etter han begynte med sub. Han ønsker selv å bytte til metadon, men vi som pårørende er veldig usikre på om vi skal støtte han i dette. Ser samtidig at han ikke har det bra nå.

Kvinne, 49 år fra Hedmark
Før vi svarer deg, må vi understreke følgende. Vi er ikke helsepersonell, og vi kjenner ikke pasienten. Vårt svar må derfor ansees som veiledende og generelt. Problemstillingen du beskriver bør egentlig diskuteres med ansvarsgruppa hans i LAR.
Vi forstår at dere er usikre på om dere vil støtte en overgang til metadon. Det er flere grunner til dette. For det første er vi meget usikre på om et slikt bytte i seg selv vil løse angstproblematikken. For det andre er metadon et mye kraftigere/sterkere medikament enn buprenorfin (Subutex). Metadon er en såkalt fullagonist, på linje med morfin og heroin, og binder seg sterkt til opioidreseptorene i sentralnervesystemet. Buprenorfin er derimot en partiell agonist, hvilket betyr at det ikke gir full respons, selv ved høy konsentrasjon. Dette betyr, for brukeren, at metadon er mer risikabelt, både med tanke på overdose og med tanke på ruspotensiale. Et annet poeng er at LAR i liten grad skriver ut metadon; de ønsker først og fremst å gi pasientene buprenorfin.
Vi må derfor konkludere med at vi er enige med deg, på et generelt grunnlag. Fordi:
• Vi vet ikke om et bytte vil løse angstproblemet
• Metadon er mer risikablet og har et høyere rus- og overdosepotensiale
• Metadon er trolig både mer vevsskadelig og mer skadelig for den mentale helsen
• Metadon er også vanskeligere å trappe ned/seponere enn buprenorfin (dersom nedtrapping/seponering skulle bli aktuelt)