sobril

hei vist eg tar ein sobril 25mg om kvelden vil det slå ut på ein promillekontroll om morningen vist eg blir stoppa i ein promillekontroll p.s. eg er ikkje avhengi tar bare av og til da eg har slitasje i ryggen

Mann, 60 år fra Hordaland
Hei!
Veitrafikkloven setter forbud mot kjøring av bil under påvirkning av alkohol eller andre rusmidler. Dette gjelder også bruk av beroligende eller bedøvende midler som sovemedisiner, sterkere smertestillende medisiner eller vanedannende medisiner – såkalte B-preparater – i doser som reduserer årvåkenhet eller kjøreevne. Slike medikamenter kan nedsette oppmerksomhet, reaksjonsevne eller kritisk sans like mye som alkohol. Sobrilen vil ikke gi utslag på en promilletest, men ved skjellig grunn – det vil si mistanke – kan politiet be om en utvidet blodprøve. Det er verdt å merke seg at inntak av 25 mg for en person som ikke er tilvendt denne medisinen, kan sammenlignes med en promille på 1 når det gjelder kjøreferdigheter, selv om en ikke føler seg påvirket eller ruset.
Vi anbefaler deg at du bruker medikamenter som foreskrevet av lege, og er varsom i forhold til bilkjøring, da bilkjøring i påvirket tilstand kan sette eget og andres liv i fare.