Sjølvmord

Hei, ej e ei 17 år gammal jente som trenge hjelp! Ej he spørsmål om korleis ej kan bli kvitt sjølvmordtanka? 🙂 he slitt me de i 3 år å ej hekje komt lenger enn å planlegge døden! Ej vil ikkje ha hjelp fra psykolog, helsesyster, lærara, venna, famile eller barnevern å politi! Men bere et par tips til ting ej kan jere for å bli kvitt de:) arbeide mej sjøl ut av mine egne problem!

Kvinne, 17 år fra Møre og Romsdal
Takk for at du skriver til oss! Vi skjønner godt at det må være plagsomt for deg å slite med selvmordstanker. Det er bra at du er motivert å jobbe for å bli kvitt disse tankene og det er fullt mulig! Folk klarer å komme seg gjennom dette. Her følger noen tips:
• Lov deg selv å ikke gjøre noe drastisk akkurat nå, selv om tankene kan oppleves som overvelmende. Si til deg selv at du venter et døgn, en uke.
• Unngå alkohol og andre rusmidler.
• Fjern ting som kan skade deg fra ditt hjem, for eksempel piller, kniver, barberblad osv. Hvis dette er umulig, finn et annet sted hvor du kan føle deg helt trygg.
• Fortell noen om dine tanker. Selv om du ikke ønsker profesjonell hjelp kan det være en stor lettelse å bare fortelle det til noen. Det er viktig å huske at det er mange som kommer seg gjennom livskriser eller lettere psykiske problemer gjennom samtaler med og støtte fra folk i sine nære omgivelser. Hvis du ikke har noen som du stoler på og kan snakke med, kan du ringe Mental Helse anonymt på 116 123 (gratis og døgnåpent).
• Unngå å være alene. Snakk med noen hver dag/ besøk en venn eller et familiemedlem.
• Finn tid til å gjøre ting som du liker å gjøre.
• Kom deg ut i solen/naturen minst 30 minutter hver dag.
• Tren.
• Finn en ny fritidaktivitet/ les en bok/ bli frivillig arbeider.
• Ikke gjør ting som gjør at du vil føle deg dårlig, f eks ikke hør på musikk/ se på bilder/lese gamle brev som gjør deg trist.
• Tenk gjennom i hvilke situasjoner du får selvmordstanker og prøv å unngå disse situasjoner.
• Forsøk å finne avledning hvis selvmordstankene dukker opp.
• Kankskje denne appen kan være et hjelpemiddel for deg?
• På sidetmedord.no kan du dele tanker og følelser med andre brukere eller veiledere.
Du kan finne flere tips i denne artikkelen om selvhjelp ved selvmordstankene.
Lykke til!