Seponering av Subuxone

Hei
Jeg har prøvd å finne informasjon om dette uten å lykkes. Jeg er fortiden innlagt på institusjon for rusavhengighet. Jeg har brukt 8mg subuxone i 6mnd. Jeg har trappet gradvis til 0,5mg. For 6dager siden kuttet jeg ut subuxone på eget iniativ (fra 0,5mg til 0mg). De fysiske ubehagene gikk over etter to døgn. Mitt problem nå er at jeg ikke får sove. Jeg gikk først to dager uten noe form for søvn, dag 3 fikk jeg sove i 2timer. Etter dette gikk jeg ytterligere 48timer uten søvn. I dag fikk jeg «sove» i 40min. Jeg føler meg ganske nedbrutt. Kroppen dirrer og jeg har ingen trøtthetsfølelse. Jeg får quetaiapin og sircadin mot søvnplagene. Jeg har hatt god effekt av dem tidligere. Nå bruker jeg høyere doser og de har ingen effekt. Har det noe med at jeg har kuttet subuxone og at dette er form for abstinenser? Blir ikke søvnig. Jeg vet ikke hvor mange flere våken netter jeg kan forvente meg eller hvor mange flere jeg takler. Finnes det noen som kan si hvor lenge søvnløsheten varer? Jeg kjenner at kroppen må hvile snart. Hadde det ikke vært for at jeg er i rusbehandling nå så ville det falt meg naturlig å selvmedisinere meg med benzo og andre typer beroligende. Har noen forslag til sovemedisiner som kan virke (ikke A/B preparater)? Dette er vanskelig fordi jeg merker at legen ikke vil skrive ut noe medisiner med min bakgrunn og føler at dette ikke blir tatt alvorlig nok.

Mann, 27 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Først og fremst må vi begynne med å si gratulerer med det du har fått til. Det er utrolig sterkt gjort av deg, og vi håper inderlig at du møter nok forståelse og får tilstrekkelig hjelp til å klare deg over den siste kneika. Det er temmelig klart at abstinenser er en av hovedgrunnene til at du ikke får sove nå. Det nok Suboxonen sin skyld, ja.
Det er veldig slitsomt å gå lenge uten søvn, og det er risikablet med tanke på tilbakefall. Begge disse faktorene er noe de som behandler deg bør ta høyde for og vise forståelse for. Det er vanskelig å si nøyaktig hvor lenge dette vil fortsette. Men fram til du blir helt bra igjen, tenker vi det kan være nyttig for deg å bruke et eller annet C-preparat for å sove. Det er vanlig at man da bruker antihistaminer, f.eks. Vallergan eller Atarax – disse kan også hjelpe noe på abstinenser. Både du og de som jobber på institusjonen kjenner sikkert til disse medikamentene, og det bør ikke være spesielt problemstisk å bruke slike medisiner i en overgangsperiode.