Reaksjon av Vival

Hei! Jeg har bare et spørsmål ang Vival. Når jeg var liten så fikk min far en veldig høy dose vival, og legen hadde sagt til han at «Ja men du er jo narkoman» og han var visst veldig sløv. Hvordan kan det påvirke en person i forhold til andre? Vi var alene med han og jeg var rundt 5 år og husker ikke noe i denne perioden, men mamma var livredd og endte med å sykemelde seg for å passe på oss til slutt pga han. Så lurer på hvordan det påvirker et mennesker rundt andre menneske når de er så rusa på vival. Jeg har idag kompleks ptsd pga min far og oppveksten med han så han var ikke så snill mot oss generelt sett og er i bearbeidelse i forhold til alt med han og lurte litt på dette siden perioden er så sort og fortrengt.

Kvinne, 34 år fra Vest-Agder
Vival er angstdempende, søvndysende, spenningsløsende, krampenedsettende og muskelavslappende, disse er vivals egenskaper. Hvordan en person som har tatt Vival er mot andre mennesker er individuelt, siden kroppen reagerer forskjellig. Når det er sagt er det litt vanskelig for oss å vurdere i hvilken grad Vival har påvirket hvordan din far har behandlet deg. Kan han f.eks. ha behandlet deg/ dere dårlig fordi han tok Vival, eller tok han det for å føle selv at han behandlet dere bedre. Det er vanskelig for oss å svare på.
Bivirkningene som kan oppstå er avhening av hvor mye Vival som tas. Bruk av Vival kan føre til fysisk og psykisk avhengighet. Avheningheten øker med med dosen og behandlingens varihet. Det er også en større risiko for personer med tidligre alkohol- eller medisinmusbruk. Om man har utviklet et fysisk avheninghet kan absitnessymptomer oppstå, det kan være f.eks. angst, hodepine, rastløshet, forvirring og irritabilitet. Ved alvorlige tilfeller kan gså disse symptomene oppstå: vrangforestillinger, sviktende selvoppfatning, hallunisasjoner, eller epileptiske anfall for å nevne noen.
Psykiatriske reaksjoner kan også  forekomme i ekstreme tilfeller , personen kan bli opphisset, irritert, aggressiv, sint, hallusinasjoner kan oppstå, psykoser og upassende oppførsel, og andre atferdsmessige bivirkninger kan forekomme under benzodiazepinbehandling.
For mer informasjon om Vival  kan du gå inn på legemiddelverketfelleskatalogen  og felleskatalogen