Passiv hasjrøyking.

Har havna i ein litt kjedlig situasjon. Eg røyker ikkje sjølv. Samboaren min røyker av og til. Lørdag røykte han ein halv joint og søndag røykte han den resterande halvdel ved sida av meg. Så blei han teken av politi på først kommande onsdag etterpå. Då forlangte politiet urinprøve av meg ‘og. Noko eg ikkje hadde eit problem med å gi dei. Til min store overraskelse var den svakt positiv!!! Eg har lest og hørt at dette ikkje er mulig så eg synst det nesten var pinlig å nekta. Prøven skulle bli sendt inn til analyse. Eg reknar ikkje med å bli trudd, men er ganske fortvila!

Kvinne, 38 år fra Hordaland
Det skjønner vi at er veldig kjedelig for deg. Og du har rett i det du sier, at det er meget vanskelig å få positive prøver gjennom passiv cannabisrøyking. Om du har sittet rett ved siden av han mens han røyket, inne i et rom med dårlig utlufting, kan det ha gjort at du har fått svak positiv urinprøve. Men for å si det sånn; da har du hatt maks uflaks. Vi forstår at politiet ikke kommer til å tro deg, rett og slett fordi det er så sjeldent og sikkert også fordi det er mange som prøver seg på en slik forklaring uten at den er sann.
Cannabisrøyken som blåses ut, inneholder langt mindre THC enn den som innhaleres direkte fra jointen (eller lignende). Det er en av grunnene til at det skal mye til for at passiv cannabisrøyking slår positivt ut på urinprøver.
Du kan lese denne artikkelen fra Tidskriftet for Norsk legeforening om positive urinprøver som følge av passiv røyking. Resul  tatet på undersøkelsen er at det er mulig å få svakt positive urinprøver på THC, om man har oppholdt seg i et meget røykfylt rom uten utlufting over en viss tid.
Hvis det er slik at du ikke blir trodd, kan du jo ta kontakt med en advokat for å høre hvordan sjansene dine er for å vinne.