Om rus

Eg lurer på hvilke rus man bruker når en person kommer hjem og når han ska setta seg ned for å spise middag så sovner han nesten over middags tallerken.det ser ut som han sovner bare han setter seg ned,hvilke rus er det

Mann, 46 år fra Sogn og Fjordane
Det er ikke mulig for oss å si nøyaktig hvilke rusmidler en som sovner over middagen har fått i seg. Men dersom han sovner hver gang han setter seg ned er det nærliggende å tro at han har fått i seg noe dempende (hvis han ikke bare er veldig trett og/eller syk). Typiske dempende rusmidler er opioider, benzodizepinerGHB og alkohol, eventuelt en blanding av disse. Cannabis kan også ha en dempende effekt, da i tillegg til andre symtomer. Les mer om rusmidlene og symptomer i de vedlagte linkene.