Narkotiske planter og straff

Hei! Jeg har skoleprojekt om narkotika. Hvis du har med deg 392 kilo narkotiske planter inn til Norge hvor mange år må man sitte i fengsel?

Kvinne, 13 år fra Akershus
Det finnes mange ulike narkotiske planter, og sannsynligvis vil typen ha betydning for strafferammen. Siden antallet er så spesifikt går vi ut i fra at du har denne nyhetsartikkelen fra Aftenposten i bakhodet, og at det dermed gjelder den narkotiske planten khat. Generelt kan vi si at det i Straffeloven § 162 står følgende:
Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.
Grov narkotikaforbrytelse straffes med fengsel inntil 10 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff den gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter.
Gjelder overtredelsen et meget betydelig kvantum, er straffen fengsel fra 3 til 15 år. Under særdeles skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 21 år idømmes.
Smugling av 392 kilo khat inn til Norge vil nok kvalifisere som et meget betydelig kvantum. Straffen vil dermed være fengsel opp til 15 år.
Lykke til med oppgaven!