Forskjellige typer urinprøver for hasj

Hei, lurte på om det er stor forskjell på nøyaktighetsgraden til forskjellige thc tester. F.eks hvis man leverer prøve til fastlegen som sender den til analyse og man får svar etter en uke, vil den være vanskeligere å bestå enn en «vanlig» hurtig test? Og vil nøyaktigheten være større, og tidsrommet for å bli clean lengre? Og til slutt: har det noe å si om de vet at de skal teste for hasj og ikke narkotika generelt?

Mann, 27 år fra Hedmark
Hvor vanskelig det er «å bestå» en urinprøve er avhengig av test- og analysemetode. Noen hurtigtester har lav cut-off verdi, det vil si at de slår ut på små mengder. Den store forskjellen på hurtigtester og ordentlig analyser er at sistnevnte gir mer nøyaktige svar, den kan bl.a måle verdier og dermed si om inntaket er nytt eller gammelt. Stigende verdier indikerer nylige inntak, mens dalende verdier indikerer at det ikke er inntatt cannabis nylig. Hurtigtester gir kun svar på om det finnes THC -syre i urinen, den sier ikke noe om mengde. En annen ting med hurtigtester er at de må tolkes (f.eks.: «ser du én eller to streker her?»). Forskjellige personer kan tolke ulikt, og det endelige svaret er dermed avhengig av personen som tolker det. Laboratorietester må ikke tolkes, for der får man en nøyaktig måling.
Det er cut-off grensen på en test som avgjør hvor lenge den kan avsløre THC i urin, så en hurtigtest og en analyse med samme cut-off grense vil kunne avsløre bruk like lenge.
Det skal ikke ha noe å si om det testes kun for cannabis eller om det testes for flere typer narkotika.