Når man har mistanke om at tenåringen sniffer/inhalerer drivgass fra spraybokser, kan dette påvises ved noen form for prøvetaking for å avkrefte eller bekrefte mistanken?

Kvinne, 49 år fra Nord-Trøndelag
Analyse av sniffestoffer i blod eller andre vevsvæsker utføres på forespørsel av Divisjon for rettsmedisinske fag ved Folkehelseinstituttet. Dette koster trolig ganske mye penger, og vi er usikre på om du kan få rekvisisjon til dette. Vi anbefaler deg å snakke med din eller tenåringen din fastlege og spørre. Hvis dere ønsker å ta direkte kontakt med et laboratorium som analyserer, er kanskje det mest nærliggende å snakke med Avdeling for klinisk farmakologi ved St. Olavs hospital i Trondheim.
Her finner du informasjon om sniffing og sniffestoffer fra Folkehelseinstituttet.