Cipralex/Vival/alkohol

Hei! Jeg lurer på: La oss si at et menneske tar 300 til 500 mg Cipralex og 15 x 2 mg Vival, sammen med en flaske vin. Hvilke konsekvenser kan dette få? Død? Leversvikt? Eller er Cipralex «laget» slik at det er umulig å dø av det, i og med at det gis til deprimerte?

Kvinne, 23 år fra Sør-Trøndelag
300-500 mg Cipralex alene vil ikke føre til en dødelig overdose. Om Cipralex er laget slik at det er umulig å dø av det, er litt uvisst. Men det er ikke usannsynlig at man har tenkt på selvmordsproblematikk da det ble fremstilt. Normaldose for Cipralex er 10-20 mg i døgnet.
Men det du beskriver, er ikke inntak av Cipralex alene, men i blanding med alkohol og Vival. Da stiller det seg annerledes. 30 mg diazepam (Vival) og en flaske vin sammen med mye Cipralex kan gi alvorlige komplikasjoner. Nøyaktig hvordan du vil reagere, og hvilke komplikasjoner som kan oppstå, kan vi ikke gi et fasitsvar på. Blandingen diazepam/alkohol/Cipralex er ikke anbefalt, selv ikke i små doser.
Ved store doser og/eller blanding av diazepam/alkohol/Cipralex
kan du blant annet risikere: koma, respirasjonsdepresjon, varmetap/nedsatt kroppstemperatur, takykardi (rask hjerteaktivitet). Alvorlig blodtrykksfall og lavt blodømløp er rapportert.