Arbeidsledig/uføre

Hei
Jeg tar 30 mg Sobril kl.05 om morgen, 30 mg kl.16 på ettermiddagen, og 30 mg kl.22 om kvelden. Jeg lider av GAD og bipolar lidelse. Hvilke tider på døgnet er det safe for meg å kjøre bil, mtp på virkningstiden?

Mann, 40 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Etter inntak av en moderat dose oxazepam (Sobril), tar det inntil et døgn, kanskje mer, før du er under straffbarhetsgrensen for kjøring i ruspåvirket tilstand. Dette betyr egentlig at du aldri er «kjørbar». Men du kan søke om å få dispensasjon fra den legen som foreskriver medisinene. Be legen din om dokumentasjon på at du står fast på Sobril, og trenger dispensasjon.
Vi anbefaler deg:
• Ta med dette spørsmålet/svaret og vis det til legen.
• Les denne artikkelen (vis den gjerne til legen): Legg spesielt merke til det de skriver på slutten: «Ved terapeutisk bruk av potensielt rusgivende medisiner, det vil si at man har fått dem forskrevet av lege, gjelder ikke systemet med faste grenser. I slike saker skal fortsatt dagens system med individuell vurdering benyttes. Dette skyldes blant annet at ulykkesrisikoen vurderes som mindre ved terapeutisk bruk enn ved sporadisk, illegal bruk –  på grunn av toleranseutvikling og den gunstige virkningen av behandlingen.»
Vårt svar forutsetter at dette er medisiner du får av en lege. Hvis det mot formodning skulle være medisiner du ikke får av lege, blir det en helt annen sak.