Alkoholbruk

Hei! Sen fredagskveld, og jeg er som vanlig bekymret. Vi er en liten familie, mor og far og en liten datter i førskolealder. Min kone har, typisk nok for en fredag, drukket et par pils og nesten en flaske vin. Og jeg vil tenke 2-3 pils eller glass vin flere hverdager gjennom uken. Det som er spesielt i kveld er at plutselig tenkte jeg at hun er ikke merkbart full. Hun drikker seg oftest ganske full i helgene, i alle fall fredag, gjerne lørdag også. Det bekymrer meg rett og slett veldig mye. Av og til noterer jeg hva hun drikker, ofte 20-25, noen ganger enda flere pils eller vinglass per uke, svært skjelden under 15. Jeg trenger et råd, jeg tenker noen ganger at jeg overdriver bekymringen min. Om ikke lenge vil barnet vårt skjønne at noe er galt. Lørdag morgen og en mor som snøvler og lukter rart, spørsmålene kommer snart

Mann, 45 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at du tenker mye på familiesituasjonen din, og at du er bekymret. Det forholdet til alkohol som du skriver at din kone har, synes ikke å være forenelig med det å skulle oppdra og ivareta et barn. Du skriver at du trenger råd, og vi tenker at dette er noe du må snakke med din kone om. Et slikt tema kan være sårt, og det kan lett oppstå misforståelser og utarte seg til diskusjoner. Vi legger derfor med  denne artikkelen hvor du kan få tips om hvordan snakke med noen om deres rusproblem. Guiden er rettet mot folk som bruker cannabis, men har gode tips som også kan brukes i samtaler med en med alkoholproblemer.
Det kan også være en idè å ta kontakt med Familievernkontoret. Her kan dere som partnere få en terapeut å snakke med. Dere trenger ingen henvisning til Familievernkontor.
Hvis hun etterhvert føler at hun har et problem og ønsker å ta tak i det, kan hun snakke med legen sin. Legen kan henvise til riktig behandling, enten det er avrusning, døgnbehandling, dagbehandling/poliklinisk behandling eller et lengre behandlingsopphold. Dere kan gå inn på Fritt sykehusvalg og se litt på hva slags tilbud som finnes i deres region. Hvis hun ikke ønsker å snakke med lege kan dere se på rushjelp.no, der finner dere kartleggingsverktøy og nettbasert selvhjelpsprogram.
Du er også velkommen til å kontakte oss på RUStelefonen 08588 for en samtale. Vi har åpent hver dag 11-19 (tirsdager og onsdager 10-19). Du kan også chatte med oss på hverdager 11-17 (tirsdager  og onsdager 10-17).