Ritalin, Efexor og alkohol

Hei! Jeg bruker til daglig én kapsel med 37,5mg Efexor i døgnet og én kapsel med Ritalin 40mg + 5mg Ritalin (tablett). Jeg er deprimert for tiden og tok Ritalindosen min som vanlig på morran. Og jeg tok Effexoren som vanlig. Men jeg har drukket alkohol og tatt to kapsler til med 40mg Ritalin og ca. 20mg Ritalin til (tabletter). Og så har jeg nesten ikke spist noe i det hele tatt i dag. Nå har jeg litt høy puls. Er denne blandingen veldig farlig?

Kvinne, 26 år fra Østfold
Den dosen du beskriver er nok ikke sannsynlig at er farlig. Det er likevel ikke lurt å blande medikamenter med alkohol. Kombinasjonen av legemidler og alkohol kan i kroppen gi flere uønskede virkninger, såkalte interaksjoner. Det kan dreie seg om uønskede bivirkninger, rusforsterkning eller sviktende virkning av medisinen. Slike forhold kan i verste fall ha meget alvorlige konsekvenser. Ritalin virker sentralstimulerende og kan være med på å gi økt puls, spesielt i større mengder. I tillegg anbefales det at noen medisiner ikke tas på tom mage, men heller sammen med måltid. Vi råder deg til å ta medisiner slik de er foreskrevet av lege, og helst ikke i kombinasjon med alkohol, så slipper du også å bekymre deg for om det er farlig.
Hilsen RUStelefonen 08588
rusinfo.no