Overdose

Har spørsmål ang overdose på sovepiller. Jeg går på Quetiapin orifarm 100mg, å lurer på hvor mange tabletter det tar for det blir regnet som en overdose? hva kan skje om jeg tar for eksempel 7 tabletter med 100mg, som da blir til sammen 700 mg?

Kvinne, 21 år fra Nordland
Hva som blir regnet som overdose er vanskelig for oss å svare på. Det er store individuelle forskjeller på hvilke doser som gir akutt toksisitet (forgiftning) og letalitet (dødelighet).  I følge Felleskatalogen kan du, om du tar mer enn foreskrevet dose, oppleve at du blir søvnig og/eller svimmel og oppleve unormale hjerteslag. Du kan også oppleve epileptiske anfall, såre muskler og nedbryting av muskelfibre, pustevansker, problemer med vannlating, endringer i hjerterytmen, forvirring, delirium og opphisselse. Dersom dette skjer, må du straks kontakte lege eller nærmeste sykehus eller ring 113. Ta med deg tablettene med Quetiapin Orifarm.
Vi vil ikke anbefale at du tar mer enn foreskrevet dose. Hør med legen din om du trenger dosejustering. Du kan også ta kontakt med oss på RUStelefonen 08588, eller på chat via hjemmesiden vår. Du kan snakke med oss om alt  mulig, hvis du er nysgjerrig på rus, hvis du har det vanskelig eller bare vil prate. Du er helt anonym, og vi har chat alle hverdager fra klokka 14-17.