LAR-avslutning

Har vært i LAR i fem år. Gått på Suboxone inntil for tre uker siden, hvor jeg ble flyttet over på Subutex pga. bivirkningene Suboxonen ga meg. Nå har jeg bestemt meg for å gå ut av LAR. Er i behandling, men lurer på hva er vanlig i forhold til nedtrapping? Jeg går på 16mg pr. dag. Er livredd for abstinensene…derfor jeg spør…

Kvinne, 34 år fra Nordland
Vi forstår meget godt at du er redd for abstinenser, og at du lurer på hvordan du skal få til dette. Du sier at du er i behandling, men ikke mer spesifikt; vi antar derfor at du er vanlig LAR-pasient – og ikke innlagt. Du har sikkert en ansvarsgruppe i LAR. Du kan diskutere nedtrapping med dem. Du vil da hele tiden ha noen å snakke med som kan støte deg hvis det blir vanskelig. Vi kan ikke sette opp en spesifikk plan for deg, men kan si noe generelt.
Problemet med nedtrapping på buprenorfin er ikke å gå fra 16 og nedover, du kan trappe deg ned fra 16 til 4-6 mg uten større problemer. Hovedutfordringen er de siste 4-6 mg, når du skal gå helt av. Vi har erfaring med folk som går rett fra 16 til 8 mg uten større problemer. Men folk er forskjellige, og du bør gjøre det som passer best for deg. Men det er en mulighet å gå rett fra 16 til 8. Deretter kan du eksempelvis gå ned 1 mg i måneden. Når du da f.eks. har komet deg ned til 4 mg i døgnet, kan det være fornuftig å ta resten på institusjon.
Hvis du allerede er på institusjon, kan du gjøre det raskere. Kanskje du kan gå rett ned til 8, og deretter 1 mg i uka. Du vil da bli mer abstinent, men det vil gå raskere. Vi vet ikke om du har kontakt med noen av LAR-foreningene, men det er i alle fall veldig nyttig. Der kan du stille spørsmål og få tips og råd fra andre som har vært i din situasjon. Du kan i alle fall kikke litt på:
Snakk ogsp med ansvarsgruppa di og de som ellers har kontakt med deg i LAR, og utarbeid en konkret plan i samarbeid med dem.