LAR-avslutning

Hei igjen! Formulerte meg feil tidligere Jeg er i LAR-behandling og har ansvarsgruppe, men er også innlagt på instutisjon. Har bare ikke drøftet det videre med behandlerne, fordi jeg er veldig i tvil og veldig redd og forvirret. Takk for svaret! Da vet jeg ihvertfall hva jeg har å forholde meg til. Et spørsmål til: Hva er mine rettigheter, og hva må jeg gjøre for å få metadon?

Kvinne, 34 år fra Nordland
Det første du burde tenke på, er: hva er det egentlig jeg vil? Vil jeg slutte helt med substitusjonsbehandling? Vil jeg trappe ned til lavere doser? Vil jeg gå over på metadon? Hvis du ønsker å gå over på metadomn, bør du være klar over at det bli ev. vanskeligere å gå av det på et senere tidspunkt. Tenk også på om dette er et passende tidspunkt å gå av medisiner; er situasjonen stabil rundt deg? Du har et solid apparat rundt deg, og mange ressurspersoner du kan spørre.
Vanligvis få folk metadon når/hvis det ikke fungerer på buprenorfin, og det allerede er forsøkt. Helsevesenet er mer restriktive på metadon enn på buprenorfin.
Om dine rettigheter.
Du har, etter pasienrettighetsloven, rettigheter som alle andre pasienter. Det spørs litt hva slags type rettigheter du mener. Du kan lese om det i Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven). I tillegg til det, kan du snakke med Fritt sykehusvalg sin pasientrådgivertelefon. Du kan også snakke med Pasient- og brukerombudet i Nordland.