Hei har drukket tungt i over 10 aar.. I det siste aaret har jeg ikke greid og bli ordentlig full. Drikker latterlige store mengder vodka FORT, blir bare brisen. Kan styrte en flaske og fungere helt normalt, for noen aar siden hadde jeg vart sa full at jeg ikke hadde greid aa gaa.. Saa kan man ha drukket saa mye at man har blitt nesten immun ?

Mann, 35 år fra Buskerud
Du har nok ikke blitt immun mot alkohol og virkningen av den. At du trenger mer alkohol for å oppnå samme grad av beruselse som tidligere, det kalles toleranseutvikling. Det betyr at etter lengre tids drikking kan det oppstå toleranse, det vil si at man må drikke større mengder for å oppnå samme effekt. Du kan lese mer om avhengighet og toleranse her. og mer om alkoholens virkning i kroppen i denne artikkelen.
Du skriver at du har drukket tungt i 10 år, men ikke om du har fått noe hjelp underveis. Hvis du ønsker å snakke med noen om ditt alkoholforbruk kan du ta kontakt med AA eller De norske lenker. Hvis du ønsker samtaler, avrusning eller annen form for behandling, kan du få henvisning fra din fastlege eller fra NAV.