Flytting til kjæresten

Har planer om å flytte til min kjæreste om et halvt år. Men hver gang han drikker, blir jeg veldig i tvil. Han er en kjempegod venn og kjæreste. Men når han først får et glass er det ikke tomt før flaska/vinkartongen er tom. Det har blitt mange nedturer. Så kan han holde opp nesten en mnd. Også glemmer han alle forsikringer og er i gang igjen. Vil gjerne flytte, men tør jeg? Har vært hos dr flere ganger sammen for 1 1/2 år siden. Men etter det har det gått i rykk og napp. Liker meg ikke i selskap med han der det er mye alkohol. Det er flautt. Vil gjerne hjelpe, men blir sint og skuffa. Og nå er jeg veldig i tvil. Noen råd hadde vært fint. Vi er godt voksne.

Kvinne, 62 år fra Oppland
Vi forstår din situasjon meget godt. Og det er veldig lurt at du tar opp denne tematikken, og finner ut hvor grensene går, før dere flytter sammen. Du kan stille visse betingelser, som må oppfylles. En mulighet er at han slutter helt å drikke. En annen mulighet er, hvis det er helt uaktuelt for ham å slutte å drikke, at dere blir enige om helt konkrete rammer for hans alkoholbruk. Det er så mye lettere, både for ham og deg, hvis man har helt klare rammer for hvor grensene går med tanke på alkoholkonsum. Det er mange par/samboere som mestrer slike situasjoner fordi man – tross alt – er glad i hverandre og ønsker at det fungerer. Men det forutsetter at han er villig til å lage en avtale med deg – og følge den. En slik avtale fungerer best hvis man lager den på grunnlag av dialog; hvis man samarbeider om å lage den.
Slik du beskriver ham, er det ikke hyppigheten som er problemet. Det virker som hans utfordring er å stoppe når han er i gang. Når du f.eks. sier at han «glemmer alle forsikringer og er i gang igjen», tenker vi at det er nettopp dette som bør unngås. Spørsmålet blir da: har dere vært spesifikke nok? Når han forsikrer om at det skal bedre seg, hva er det da han lover? At han aldri skal drikke mer? At han skal «skjerpe seg»? Det er uansett viktig å være konkret når man skal lage avtaler. Hvor ofte kan han drikke? En gang i uka? En gang i måneden? Og hvor mye er det greit at han drikker? Tre halvlitere pils? Fem glass vin? En flaske vodka? Hvem skal passe på at han ikke overstiger avtalt mengde? Han selv? En god venn? Du? Hvis dere flytter sammen og det blir problemer; er han villig til å gjøre endringer? Ta imot hjelp?
Som du ser, det blir mange spørsmål, og det er viktig at man forsøker å besvare dem så konkret som mulig på forhånd – da vet dere begge hva dere har å forholde dere til. Kanskje det kan være en idé – og en slags «test» på om han vil gå inn i en samtale om det – at dere får litt hjelp til en slik samtale, f.eks. på et familievernkontor.
En mulighet – for å se hvordan dette spiller seg ut – er å bo sammen i en periode, før dere blir faste samboere. Da kan dere prøve dere litt fram, og du har muligheten til å trekke deg ut hvis du føler at det ikke går å bo sammen.
Vi anbefaler deg artikkelen Å leve med en mann som drikker for mye – Erfaringer fra kvinner som har en partner med alkoholproblemer (Utgitt av Nasjonalt folkehelseinstitutt).