Er det galt å like alkoholrusen?

Jeg liker å drikke meg beruset på hverdagene får å slappe helt av og glømme meg bort fra alt annet. Er det noe galt i det?

Mann, 18 år fra Nordland
Hvis du spør om det er noe galt rent moralsk sett, så kan ikke vi ta stilling til det. Moral er utenfor vårt fagområde. Dessuten, hvis vi påpeker at det du gjør er galt (eller riktig), da umyndiggjør vi deg. Vil du bli umyndiggjort? Eller tenke og velge selv? Vi kan si deg noe om konsekvensene av dine handlingsalternativer, men valget er ditt.
• Alternativ 1. Du fortsetter som nå, drikker «på hverdagene» for å «glømme deg bort fra alt annet». Hvis dette betyr at du drikker mer eller mindre daglig, og gjør det for å glemme virkeligheten, da vil du få et alkoholproblem. Hvis virkeligheten er vanskelig når man er edru, blir den lettere når man er beruset. Men er det fordi man da klarer å forholde seg til den eller fordi man egentlig ikke forholder seg til den overhodet? Det er ikke så viktig hva svaret på det er, for resultatet er det samme: etterhvert blir det vanskelig å forholde seg til realitetene edru. Du blir ikke fullstendig alkoholisert og ødelagt på noen måneder, det tar tid. Men om du ikke endrer inntaket, kommer det til å skje før eller siden. Jo lengre du venter, jo større blir problemet.
• Alternativ 2. En mulighet for deg er å finne en annen måte å bruke alkohol på. det betyr at du kanskje må lage deg noen regler for bruk av alkohol. Hvis du f.eks. bestemmer deg for å kun drikke én gang i uka, vil det være mye mindre risiko for å utvikle problemer. Unngå å drikke alene. Bestem deg på forhånd hvor mye du skal drikke, og forsøk å holde deg til det.
• Alternativ 3. Du kan slutte helt å drikke. Dette er kanskje det enkleste, men kanskje det blir kjedelig? Det er enkelt på den måten at man alltid vet hva man har å forholde seg til, nemlig: «jeg drikker ikke». Men det kan bli kjedelig hvis f.eks. alle andre drikker når man er på fest, men kan føle seg utenfor osv.
Du trenger ikke følge ett av disse til punkt og prikke. Men hvis vi var deg, ville vi forsøke oss på en variant av alternativ 2. Altså, et normalisert forhold til alkohol. Hvis dette er noe du synes er vanskelig å få til på egen hånd, kan du få hjelp til det. Du kan kontakte oss på telefon (alle dager 11-19), eller chat (hverdager 14-17).
Oppsummering
Det aller viktigste i situasjonen du nå er i, er å tenke på hva det er som gjør at du trenger alkohol for å slappe av, og hvorfor du har et behov for å glemme deg bort. Du kan velge – for dette er faktisk et valg – å bli hengende fast i den tilstanden du nå er i, resten av livet. Du kan velge å fortsette å fokusere på alle problemene dine og slukke sorgene i alkohol. Men du kan faktisk også velge å ta tak i dine problemer og utfordringer – uten alkohol. Du vil komme styrket ut av det. Valget er ditt og ingen kommer til å velge for deg. Ingen kan gjøre jobben for deg. Og ingen kan hjelpe deg hvis ikke du ber dem om det.