Eksamensoppgave ungdom og amfetamin

Hva slags metoder bruker dere for å veilede ungdom vekk i fra amfetamin. Og hva slags metoder bruker dere? Jeg trenger svar på dette i forbindelse av min eksamensoppgave jeg skal levere inn 3 Mars 2015. Jeg går miljøarbeid innen rus 2 semester. Ved Folkeuniversitet. Hilsen NN. Håper på svar. Kan dere også sende meg noen brosjyrer?

Kvinne, 35 år fra Buskerud
(Spørsmålet er anonymisert, red. anm.)
Så vidt vi vet finnes det ingen metode som er spesfikt rettet mot ungdom som bruker amfetamin. Derimot finnes det en rekke samtaleteknikker som anvendes generelt i samtaler med mennesker som sliter med rusmiddelavhengighet, eksempelvis motiverende intervju (MI) og løsningsfokusert samtaleteknikk (LØFT).
Vi er en anonym tjeneste som tilbyr veiledning over telefon, det er altså ingen form for behandling eller terapi. Av den grunn bruker vi heller ingen spesielle metoder utover tidligere nevnte samtaleteknikker. I tillegg til å tilby veiledning kan vi gi god informasjon om hjelpeapparatet og faktaopplysninger om de forskjellige rusmidlene. Vi har også utgitt brosjyrer om flere typer rusmidler, disse sender vi ikke ut, men du kan laste dem ned på vår hjemmeside, eller bestille dem via trykksakavdelingen ved Helsedirektoratet: 24 16 33 68 eller mail: trykksak@helsedir.no. Vi har også en side med veiledning til skoleoppgaver, der kan du kanskje finne informasjon til oppgaven din.