Alkohol i urin?

Hei, har noen spørsmål. Jeg har lest mye som tidligere av spørsmål som er stilt og svart på men blir liksom aldri helt klok. Vet dere må være nøytrale, og kanskje litt diffuse i svarene deres men ønsker gjerne noe mer konkret. Jeg forstår at å kunne påvise alkohol i urinen avhenger av mengde, hvor mye man veier, hvor raskt man skiller ut alkohol, hvor mye vann man drikker osv. men det er allikevel ikke konkret nok for min del. Noe mer håndfast bør dere kunne svare. Så jeg skal gjøre det enkelt for dere, om jeg tar 2 glass vin på fredag , drikker like mye vann, spiser godt. Veier 55 kg, er aktiv, trener mye. vil det da vises på en urinprøve søndag kveld. Dette er prøver som blir sendt til Trondheim fra en rusinstitusjon. Da bør dere kunne svare greit, selv om dere kanskje ikke ønsker svare konkret hadde jeg satt pris på et ærlig svar. Og er vin bedre drikke enn øl med tanke på humle, og andre stoffer som normalt sitter lenge?

Kvinne, 35 år fra Østfold
Årsaken til at svarene våre angående urinprøver/blodprøver kanskje kan virke litt diffuse, er fordi det rett og slett ikke er mulig for oss å anslå konkret hvor lang tid det tar før urinprøver er rene. Som du selv er inne på, har vekt, forbrenning og så videre noe å si, men hvor fort et rusmiddel brytes ned og renskes ut av kroppen via urinen, er fortsatt veldig individuelt. Selv Fürst skriver på sine hjemmesider at: «Tiden fra inntak av et stoff til urinanalysene slår om fra positive til negative, er avhengig av hvilket stoff som er tatt, dosestørrelse, antall doser, hvor lang tid inntaket har pågått o.l. I tillegg er det store individuelle variasjoner, slik at det er vanskelig å sette eksakte grenser».
Så vi må nok skuffe deg, og svare ganske likt som de andre svarene du har lest. Det mest konkrete vi kan være er, som du kan lese på ST. Olavs Hospital sine hjemmesider:
Påvisningstid for etanol (alkohol) i urin:
Opptil 24 timer ved inntak av 0,25 g etanol per kilo.
Opptil 48 timer ved inntak av 0,50 g etanol per kilo
Opptil 5 døgn etter omfattende inntak av etanol, dvs mer enn 4 enheter per dag om du veier 70 kg.
I tillegg finnes det serumsanalyser som kan måle langvarig inntak av alkohol, men siden du skriver at du skal ta urinprøver, er vel ikke det aktuelt.
Vi har ikke hørt om at typen alkoholdrikk har noe å si for påvisningstid. Det er styrken, altså mengden etanol som er utslagsgivende.
Når det er sagt, er det heller ikke vår oppgave å gi eksakte tidspunkter for når en urinprøve er ren. Både fordi det er umulig for noen som helst å svare på, og fordi vi ikke ønsker å være en opplysningstjeneste for hvordan folk kan ruse seg mens de går på urinprøver.