Utslag på urin prøver.

Hei Jeg har i lang til tatt urinprøver pga beskyldninger om rus. For en stund tilbake ble prøve metoden endret. Samtlige prøver etter det viser utslag på etylsulfat. Jeg har kun drukket alkohol en gang i perioden. Vet at alkoholfri vin bla annet slår ut på dette. Er det vandre ting som kan slå ut på etylsulfat? Har hørt at det også har mye å si hvor lang tid det er mellom når prøven ble tatt og når det ble analysert stemmer det og hvorfor? På forhånd tusen takk for svar

Mann, 36 år fra Hordaland
Etylsulfat (EtS) dannes og kan påvises selv ved inntak av beskjedne mengder alkohol. Det stemmer at det også gjelder inntak av for eksempel «alkoholfritt» øl og vin. Andre ting som kan gi en kortvarig (<24timer) positiv urinprøve på EtS er matvarer som inneholder eller er framstilt med bruk av etanol og munnskyllevann. Kilde: Alkoholmarkører og kontroll av alkoholavholdenhet.
Det kan derfor være lurt å unngå «alkoholfritt» øl og vin, matvarer som inneholder eller er framstilt med bruk av etanol og munnskyllevann så lenge du tar EtS urinprøver. Hvis det er slik at du testet positivt på EtS uten at du har brukt alkohol anbefaler vi deg å be om å ta en ny prøve.