Hei. Tar mye piller om dagen alt fra 10-20 rivotril +5-10mg xanor. Alltså ca 15-30 piller om dagen blandet med alt fra 2-6 4 (5,8%) halvlitere øl. Dyr vane og dårlig helse, så nå vil jeg ut av det! Tror jeg har opparbeidet meg en ganske høy toleranse. Har begynt og trappe ned nå, men hva funker best? Ikke henvis meg til lege, vil ha et svar her. På forhånd tusen takk for svar!

Mann, 26 år fra Buskerud
Før vi svarer deg, må vi understreke følgende: rådene du får av oss er basert på erfaring og kompetanse, og vi vil mene at det er gode råd. Men, vi er ikke leger/helsepersonell, vi kjenner deg ikke, og vet ikke mer enn det du forteller oss. Derfor må du anse det vi sier som «brukerveiledning», ikke medisinsk behandling.
Du har et høyt forbruk av både alkohol og piller. Slik vi forstår deg, vil du ut av dette ved egen hjelp. Det kan gå, men det krever ganske mye selvdisiplin. Det er mye enklere med litt hjelp, men vil du ikke, så vil du ikke. Du sier du har begynt og trappe ned nå, men ikke hvor mye, så vi tar utgangspunkt i det forbruket du beskriver.
Det første du bør slutte med, er alkohol. Du har et ganske høyt forbruk, men ikke så høyt at abstinensene vil være farlige. Du kan bruke benzodiazepiner mot alkoholabstinenser. Etter en ukes tid edru, kan du begynne å trappe ned pillene.
Når du skal trappe ned på piller, er følgende svært viktig. Kartlegge forbruket: hvor mye piller spiser jeg faktisk? Det er ofte vanskelig å holde helt oversikten, ikke minst når du blander med alkohol. Med tanke på dette, og for å ha bedre kontroll/oversikt i nedtrappingsfasen: skaff deg en doseringseske/
Uke 1
- Mandag: 15 Rivotril, 5 mg Xanor
- Tirsdag: 12 Rivotril, 4 mg Xanor
- Onsdag: 10 Rivotril, 3 mg Xanor
- Torsdag: 10 Rivotril, 2 mg Xanor
- Fredag: 10 Rivotril, 1 mg Xanor
- Lørdag: 10 Rivotril
- Søndag: 9 Rivotril
Uke 2
- Mandag: 8 Rivotril
- Tirsdag: 7 Rivotril
- Onsdag: 6 Rivotril
- Torsdag: 5 Rivotril
- Fredag: 4 Rivotril
- Lørdag: 3 Rivotril
- Søndag: 2 Rivotril
Uke 3
- Mandag: 1 Rivotril
- Tirsdag: Ingenting
- Onsdag: 1/2 Rivotril
- Torsdag: Ingenting
- Fredag: 1/4 Rivotril
- Lørdag: Ingenting
- Søndag: Ingenting.
Vi håper dette er noe du klarer å få til. Hvis det skulle oppstå komplikasjoner underveis, bør du oppsøke helsehjelp/lege. Vi ønsker ikke å helle kaldtvann i årene dine, men erfaringen tilsier at det å avruse seg uten hjelp er vanskelig. Om du ikke får det til, er det ikke et nederlag. Men det betyr at du kanskje må bite i det sure eplet og motta hjelp. Det trenger ikke være fra en lege, det finnes andre muligheter. I så tilfelle håper vi du kontakter oss igjen.