Svakere alkoholrus etter amfetamin

For et par-tre uker siden tok jeg og en kompis noen striper amfetamin, anbefalt brukerdose. Jeg har drukket 5-6 ganger siden da, men ikke blitt full enda jeg har drukket mer enn jeg vanligvis trenger for en god rus. Kan det være at amfetaminen har svekket hvordan alkohol påvirker meg? Drakk 8 halvlitere igår og gikk på en rett linje hjem igår, det er ikke typisk meg. Har heller ikke drukket spesielt mye mer i det siste enn ellers, så tror ikke det har noe med at toleransen stiger naturlig. Takk for svar

Kvinne, 18 år fra Østfold
Amfetamin kan ha en innvirkning på hvordan du reagerer på alkohol. Ikke ulikt det du selv sier: under påvirkning av amfetamin, merker man ikke promillen i blodet like godt (men, NB, promillen er den samme). Men dette gjelder når man er amfetaminpåvirket. Hvis det er flere uker siden du tok amfetamin, har dette ikke noen innvirkning lenger. Det er faktisk mer sannsynlig at du har opparbeidet deg en høyere toleranse for alkohol, og årsaken til dette er trolig ditt alkoholkonsum heller enn amfetaminbruken for flere uker siden.