Subutex

Hei! Typen min har tatt sub det siste halvåret. Han har hatt 1 tablett å sniffet den i løpet av 3-4 dager. Han har ikke hatt hele tiden de siste 6mnd men i ny å ne! Nå har han ikke hatt på 4 dager. Han sover ikke, urolig, kvalm, spydd, ikke så mye følelser i hendene … Hvor land tid tar det før det er over??….

Kvinne, 23 år fra Rogaland
Du skriver at kjæresten din har brukt Subutex i relativt jevnlig 6 mnd. Subutex er et buprenorfin som er sterkt fysisk vanedannende. Derfor vil det oppstå abstinenser når man slutter etter jevnlig bruk. Abstinenser varierer en del fra person til person, men; feber, frysninger, forkjølelse, svette, kramper, dårlig mave, psykisk ubehag etc. er ikke uvanlig. Det kan være lurt å bruke tid på nedtrappingen, da vil abstinesplagene bli mildere.
Hvor lenge kjæresten din kommer til å være abstinent er vanskelig å svare på, her er det store individuelle forskjeller. Selve Subutexen er nok fysisk ute av kroppen hans i løpet av ca en uke, men reseptorene i hjernen som Subutexen har påvirket trenger tid for å normalisere seg. Hvor lang tid det tar før virkningene av Subutexen avtar avhenger både av mengde, men også individuelle forhold. Vi anbefaler at dere tar kontakt med lege for oppfølging og rådgivning. Legen har taushetsplikt og er der for å hjelpe deg.