Smertestillende til rusavhengige?

Hei! En pasient har vært avhengig av Fentanyl smerteplaster og Mogadon over flere år. Ble ferdig seponert av begge medikamenter for 10 mnd siden. Har siste 3 mnd måtte ha ukentlige blokkinger av spiserør pga innsnevringer. Får Fentanyl injeksjoner under inngrep. Hvordan påvirker dette pasienten med tanke på opprettholdelse av abstinenser? Finnes det andre smertestillende legemidler som kan brukes istedenfor? Benzodiazepiner er her ikke et alternativ.

Kvinne, 45 år fra Vest-Agder
Du sier ikke noe om hvem du er, eller hva slags forhold du har til pasienten. Slik vi tolker det, jobber du som helsepersonell.
Du spør om hvorvidt/hvordan Fentanyl påvirker pasienten «med tanke på opprettholdelse av abstinenser». Hvis han ble seponert for 10 mnd. siden, vil det jo ikke være snakk om opprettholdelse av abstinenser, de er han vel over? Det blir vel mer spørsmål om de ukentlige injeksjoner i seg selv kan føre til abstinenser. Når pasienten tidligere har vært avhengig av Fentanyl, vil det nok være fare for at bruk/injeksjoner under inngrep vil trigge hans tidligere avhengighet til Fentanyl. Han vil da trigges både på et fysioligisk/reseptornivå og på det psykologiske plan. Dette vil igjen øke risikoen for tilbakefall og kan – om han ikke er aktsom – utløse ny avhengighet. Hvis han var seponert for 10 mnd. siden, og kun får Fentanyl under inngrepene vil ikke det i seg selv føre til sterke abstinenser. Men gitt hans tidligere avhengighet vil det være nødvendig å følge ham opp tett i etterkant av inngrepene.
Når det gjelder spørsmålet ditt om alternative smertestillende legemidler, bør det rettes til behandlende lege. Men det at han får Fentanyl, tyder på at det er snakk om temmelig sterke smerter, noe som vil indikere bruk av opioider/morfin i en eller annen form.