skoleprosjekt

Hei, jeg skal ha en presentasjon på skolen hvor jeg blandt annet snakker om hva som er utfordringene med å fremstille ecstasy og amfetamin. Er det lett og fremstile det hjemme eller er dette veldig uvanlig? hvor vanlig er det å bruke amfetamin som legemiddel og er det vanig i Norge?

Kvinne, 15 år fra Oslo
Ren amfetamin er et hvitt, krystallisk pulver uten lukt. Mye av amfetaminen vi har i Norge blir  fremstilt i illegale laboratorier. Stoffet kan da inneholde forurensninger og løsemiddelrester som gjør at stoffet blir gult, brunt eller rosa med en klumpete og fuktig konsistens og en stikkende lukt.Ecstasy er betegnelsen på stoffet MDMA (metylen-dioksi-metamfetamin), men brukes også om andre beslektede stoffer som for eksempel MDA (metylen-dioksi-amfetamin), MDEA (metylen-dioksi-etylamfetamin) og mCPP (1,3-klorfenylpiperazin). De er alle ”designer-drugs” og fremstilles illegalt i laboratorier. Det er ikke vanlig å produsere hverken amfetamin eller ecstasy hjemme.
Amfetamin ble fremstilt i 1919 og har siden vært brukt ved behandling av luftveisplager, overvekt, ADHD (konsentrasjonsvansker med hyperaktivitet) og narkolepsi (søvnforstyrrelse). Under andre verdenskrig ble amfetamin brukt av soldater for å fremme våkenhet over lengre tid, og fremdeles brukes lave doser amfetamin i krigssituasjoner i flere land. I Norge kan leger, etter å ha søkt om spesiell godkjenning, forskrive amfetaminholdige tabletter til behandling av pasienter med ADHD og narkolepsi.
Her kan du lese mer om ecstasy og amfetamin.