Særemne om barn av rusmisbrukere

Hei! Jeg skriver særemne om barn av rusmisbrukere og hvordan de påvirkes av det. Jeg har selv en forelder som sliter med avhengighet og vet en god deg selv. Jeg lurer på om dere har noen punkter på hvordan barn/ungdom reagerer på foreldre som har et rusproblem og hva de tenker om det? Altså både barn som ikke forstår så mye og barn som er gamle nok til å se alvorligheten. Håper dette er noe dere kan svare på.

Kvinne, 18 år fra Hedmark
Vi vet at dersom barn som vokser opp med minst en forelder eller andre trygge voksne de kan knytte seg til, klarer seg bra og utvikler seg normalt selv om de ha en av foreldrene som misbruker rus.. Dette er kanskje tilfelle for deg?
Når det gjelder særoppgaven din, er det lite læring for deg dersom vi svarer på spørsmålene dine. Vi kan heller gi deg noen lenker så du kan lese selv, og finne svar på spørsmålene dine der.
Tidsskriftet for  Helseinformatikk har skrevet artikler om emnet, som du kan lese  her.
Du kan også lese en artikkel i tidsskriftet til Norsk psykologiforening:
Barn av rusmisbrukere