Hei jeg har en skoleoppgave og jeg lurer på om jeg kunne fått navn på noen narkotiske stoffer og hva som er farlig og mindre farlig.

Kvinne, 14 år fra Vest-Agder
Det finnes flere typer narkotiske stoffer, og alle stoffer som står i Narkotikalisten er klassifisert som narkotika. Ettersom dette er en skoleoppgave tenker vi at du kan finne mye viktig informasjon på våre sider veiledning til skoleoppgaver.
Når det gjelder hva som er farlig og mindre farlig er dette en inndeling vi prøver å unngå fordi forskjellige typer narkotikabruk utgjør mange forskjellige typer farer Noen stoffer kan du få en overdose av og miste livet. Andre stoffer kan være veldig vanedannende, og for eksempel føre til angst og depresjoner. Å sammenligne denne typen fysisk og psykisk skade, både for kortsiktige og langsiktige effekter, er veldig vanskelig. Du kan lese mer om rangering av narkotiske stoffer i denne artikkelen på forskning.no