Rettigheter

Hei! Jeg har vært hos lege og tatt urinprøve under oppsyn. Jeg har blitt beskyldt for å ha røykt hasj. Har innrømmet til politiet at jeg har røykt 1-2 ganger i sommer. Har ikke hørt noe mer fra politiet ang. det. Men psykiatrien i kommunen ønsker at jeg skal levere UP i opp til tre mnd. Jeg regner med att den første kommer tilbake ren. Jeg føler meg krenket og meget flau når jeg må ta disse prøvene. Har de god nok grunn til å kreve flere urinprøver? Og hva vil evt skje om jeg nekter? Ene sykepleieren sa at politiet vil kunne kreve ny prøve dersom jeg nekter – og at jeg kan få straff!

Kvinne, 20 år fra Hedmark
Vi kjenner ikke til på hvilket grunnlag politiet oppdaget at du brukte hasj, hva som har skjedde, og hva som har skjedd i ettertid. Slik du forklarer saken er det en psykiater som har bedt om urinprøvene og ikke politiet. Vi vet ikke om psykiateren ber om urinprøver etter anmodning fra politiet, men vi antar det. Du har innrømmet å ha røyket hasj, og har på den måten brutt med Legemiddelloven § 24. Hvis politiet velger det kan de tiltale personer for bruk av cannabis/hasj med en strafferamme på 3-6 mnd. Vi kjenner som sagt ikke din sak, men du skriver at du ikke har hørt noe fra dem. Du vet kanskje ikke om politiet vurderer å ta ut tiltale, gi deg et forelegg, eller om du er under granskning?. Den vanligste reaksjonen til politiet er å gi forelegg, en bot på noen tusenlapper (som vil vises på rullebladet ditt).
Om de vil kreve flere urinprøver av deg avhenger nok av hvordan saken din står. Nekter du å levere urinprøver vil nok det innrapporteres til politiet. For at politiet skal kunne kreve urinprøver må de anse at det er skjellelig grunn til mistanke (mer en 50% sannsynlighet) for at du bruker hasj/cannabis. Med hjemmel i  Straffeprosesslovens § 157 om bevis og granskning kan de da kreve urinprøve. Hvis du nekter å avgi urinprøver kan politiet be om en rettslig kjennelse, og også få en kjennelse fra retten som gjør at urinprøve kan tas med tvang.
Det lønner seg som oftest å samarbeide med politiet, og det kan være enklest. Hvis du nekter å levere urinprøve eller på annen måte ikke samarbeider med politiet vil de nok ta opp igjen saken fra i sommer. Du kan jo ta  kontakt med politiet og spørre dem om hvordan de vurderer din sak, og om de kanskje kan si noe om hva du kan forvente av reaksjon fra dem. Du kan jo også vurdere muligheten for ruskontrakt. En ruskontrakt med politiet innebærer vanligvis at du må avlegge urinprøver i seks måneder, du slipper forelegg og det vil ikke vises på rullebladet ditt.