Prøvesvar metadon

Hei ! Har ei venninne som har vært hos bedriftshelsen å tatt urinprøve pga. mistake om bruk av metadon. (Hun er tidligere narkoman) hvor lang tid går det før man får svar på en slik prøve ?

Kvinne, 24 år fra Oslo
Hvor lang tid det tar før venninnen din får resultatet på prøven kommer an på flere faktorer. Om prøven blir analysert hos berdifthelsetjenesten tar det kortere tid enn hvis den blir videresendt til et laboratorium. Dersom prøven blir videresendt kommer det an på hvilken avtale bedriften har med laboratoriet, og hvor mye laboratoriet har å gjøre akkurat da.
For at en urinprøve skal kunne brukes som bevis på rusmiddelbruk må nok analysen gjøres på et ordentlig laboratorium, så hvis det benyttes hurtigtest hos berifthelsetjenesten vil ikke prøvesvaret være juridisk gyldig. Hvis dere har flere spørsmål om rusmiddelbruk og arbeidsliv kan dere kontakte arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk (AKAN).