Hei! Jeg lurer på hvor mye metadon som må til før det er fare for en dødelig overdose. For en eks-heroinist som er stabil på metadon…

Kvinne, 34 år fra Akershus
Når det gjelder overdose, kan vi ikke gi et eksakt svar på dose. Det er avhengig av mange faktorer. Ved gjentatte inntak av samme dose kan det utvikles betydelig toleranse (tilvenning) for en rekke av metadonets effekter. Hvor raskt en utvikler toleranse er individuelt, og det er også avhengig av dosestørrelsen. Dersom inntaket av metadon reduseres eller stoppes, vil toleranseeffekten raskt avta. Metadondoser som benyttes daglig av personer under LAR kan være dødelige for brukere som ikke er tilvente.
Hvis du har tatt for mye metadon, kan du oppleve følgende:
– pusteproblemer
– ekstrem tretthet, besvimelse eller koma
– små pupiller
– muskelsvakhet
– kald og klam hud
– hjertet slår sakte, lavt blodtrykk, hjerteinfarkt eller sjokk
– i alvorlige tilfeller kan død forekomme.
Her finner du mer informasjon om metadon.