Hei! Jeg har en vennine som har tatt en overdose av virkestoffet doxylamine succinate (som hun bestillte på internett), hva kan hun forvente av symptomer? Evt. Er det dødelig? Dosen vi snakker om her er ca. 3500 mg.

Kvinne, 21 år fra Hordaland
Doxylamine succinate er et antihistamin og vanlig dosering for voksne er opp til 50 mg. Du skriver at din venninne har fått i seg ca 3500 mg, noe som er en kraftig overdosering. Doxylamine succinate kan i store doser være dødlig, men akkurat hvor grensen går for dødlig overdose vi variere fra person til person. Vi kan derfor ikke si noe om hvorvidt din venninne har tatt en dose som kan være dødlig for henne.
Symptomer som er vanlige ved overdosering av doxylamine succinate er: tørr munn, store pupiller, insomnia, mareritt, eufori, hallusinasjoner og krampeanfall (epilepsiliknende). Det kan også skade lever, og personen kan gli inn i koma.
Som du skjønner kan dette være svært alvorlig og vi vil oppfordre dere til å søke hjelp hos legevakt snarest mulig.
Generelt anbefaler vi giftinformasjonen ved spørsmål om overdoseringer av medikamenter da vi har opp til en ukes responstid.