Oppgave om alkohol

Hei, har en oppgave om alkohol og trenger litt hjelp. Det er noen spesielle punkter jeg skal følge, og jeg synes det er litt vanskelig å svare på de. Så vis noen kunne hjelpet meg å svare på de hadde jeg blitt takknemlig 🙂 1:Hvordan påvirker dette kroppen din? 2:Konsekvenser/sykdommer som følger av bruk. 3:Hvordan påvirker alkoholen sosial livet og økonomien? 4:Argumenter for/mot bruk.

Kvinne, 14 år fra Oppland
1. og 2. Du finner mye informasjon alkoholens virkning på kroppen og skadevirkninger på folkehelseinstituttets sine sider Alkohol – fakta om forbrenning av alkohol (etanol) i kroppen og Virkninger av alkohol på sentralnervesystemet og kroppen for øvrig
3. Hvordan alkoholbruk påvirker en persons sosialt liv er individuelt. Noen drikker sammen med venner, mens andre drikker alene. Økt impulsivititet, kritikkløshet og økt risikovillighet er vanlige virkninger når man er lettpåvirket av alkohol. Disse virkningene gjør det kanskje lettere for noen å komme i kontakt med andre når de drikker alkohol. Får man for høyt promille, kan man derimot bli trøtt og sløv. Det kan imidlertid også tenkes at en person som drikker for «å glemme problemene sine» isolerer seg fra andre og drikker alene.
Alkohol er ikke billig og drikker man ofte/mye, kan det såklart påvirke en persons økonomi på en negativ måte.
4. Du kan lese om grunner for å prøve og ikke prøve rusmidler i generelt her.
En grunn for å drikke alkohol for personer eldre enn 40-50 år kan være at det er mulig at jevnlig inntak av moderate mengder alkohol, for eksempel 1/2 – 1 lite glass vin kan være gunstig for noen med tanke på utvikling av hjerte-kar sykdom, i følge noen undersøkelser. Hos yngre personer er det ingen holdepunkter for at alkohol har gunstige helsevirkninger.
Grunner for å ikke drikke alkohol kan for eksempel være økt risiko for organskade, alkohol kan påvirke hormonproduksjon som kan være skadelig særlig for ungdom, økt risiko for å bli utsatt for seksuelle overgrep/vold, man kan gjøre ting i alkoholpåvirket tilstand som man angrer på senere, bakrusen kan være ubehagelig, osv. Bruk av rusmidler er aldri uten risiko.