Nedtrapping Dolcontin/opiater

Har brukt Dolcontin i flere år etter en ryggoprasjon. Er likevel ikke smertelindret med dette preparatet og ønsker å trappe ned. Har brukt flere måneder på å redusere dosen.Er det riktig etter så lang tids bruk å bare gjøre det på denne måten?

Mann, 60 år fra Akershus
Du bør bruke tid på å trappe ned, ja. Du sier ikke hvor stor(e) dose(r) du bruker. Med tanke på det, blir det vanskelig å sette opp en konkret plan for deg. En slik plan bør uansett utarbeides i samråd med foreskrivende lege. Dosen kan eksempelvis reduseres med 10-20 mg i måneden. Hvis du for eksempel har utgangspunkt i dagsdoser på 150 mg, vil dette ta omtrent ti måneder. I avslutningsfasen hender det at man bruker alternative medikamenter for å gå helt av morfinen. Buprenorfin – enten som plaster eller tabletter – brukes ofte i slike sammenhenger. Hvis du trenger et opphold på avgiftningsstasjon, kan din fastlege også hjelpe deg med det.