Mistanke om rusmisbruk hos datter

Hei. Var på hytta i helga og eldste datteren (20år) var hjemme hos oss alene. Hun har leilighet pga skolegang et annet sted. Hun hadde hatt besøk av noen venner. Har hørt rykter om at hun ene venninnen har brukt dop før. Når jeg da skal gå med søppelen senere så oppdager jeg at en handlepose var lagt feil i kildesorteringen. Automatisk tar jeg denne opp for å legge den i riktig søppeldunk. Da får jeg se en eske med paralgin forte som var tom, den var vist skrevet ut til pappaen til venninnen. Jeg blir nysgjerrig og ser litt mer i posen og oppdager et ark der det er beskrevet hvordan du løser opp disse tablettene i vann og filtrerer dette. Dette skulle drikkes. Blir veldig urolig. Diskuterer dette med min kone. De hadde også drukket en del alkohol også. Litt senere ringer vår datter på tur hjem til sin leilighet og sier at hun hadde vært på legevakten i helga pga at hun hadde kastet opp. Skyldte på en pizza de hadde kjøpt. Hun hadde veldig mye syre i magen. Min kone reiser til henne noen dager senere for å snakke med henne. Tablettene hadde venninnen fått og tatt pga vond rygg, sier hun. Skal ta opp dette med foreldrene til venninnen. Hvordan skal vi gå fram når vi skal kontakte dem? Hva eller hvordan skal vi opptre overfor vår datter? Vi vet med sikkerhet at hun har vært med på dette. Hvor kan vi søke hjelp? Bor på [anonymisert, red. anm.].

Mann, 41 år fra Oppland
Dere har funnet tom emballasje til Paralgin forte utskrevet til din datters vennines far. Dere skal ta opp dette med den resepten er skrevet ut til og lurer på hvordan dere skal gå frem. Dere vet jo ikke noe om hvordan venninnen til datteren din fikk tak i disse pillene, om hun har fått dem av faren sin pga ryggsmerter, eller om hun har tatt dem uten at han vet det. Vi tenker derfor at det er helt greit at dere tar kontakt med faren til venninnen og forteller om hva dere har funnet. Han har rett til å få vite hva som skjer med sine reseptbelagte medikamenter, og hvis det er slik at han har gitt dem til datteren sin så trenger han å få vite hvordan hun bruker dem, og at hun kanskje deler dem med andre.
Du spør også om hvordan dere skal opptre overfor datteren deres. Vi tenker at det kan være lurt å informere henne om hva dere kommer til å gjøre slik at dere ikke risikerer at hun mister tillit til dere. Utover det kan dere jo forsøke å snakke med henne igjen, fortell henne gjerne at dere er bekymret og hør hva hun har å si til det. Hvis hun sier at hun ikke har noe problem med rusmidler, og dere ikke har andre ting å basere mistankene deres på annet enn den tomme esken dere fant, kan dere kanskje ta det litt mer med ro og heller se an utviklingen. Hvis hun ikke har endret atferd på noen måte og klarer hverdagen sin fint, kan det jo hende at venninnen hennes har vondt i ryggen og tok Paralgin forte av den grunn. Å løse opp tabletter i vann for å drikke det gir ingen annerledes effekt enn å svelge dem hele. Noen synes det er vanskelig å svelge hele piller og velger derfor å gjøre det på den måten.
Medikamenter og alkohol.
Dere bør gjøre datteren deres oppmerksom på at blanding av alkohol og denne typen medikamneter er skadelig. Alkohol og Paralgin forte er begge dempende stoffer, og blanding av dem potenserer virkningen av begge. Således er det risiko for farlig atferd og tap av kontroll under rusen, og i store mengder er det risiko for overdosering. I tillegg er de begge skadelige for leveren og andre indre organer, så det i seg selv burde være grunn nok til ikke å bruke dem – i alle fall ikke sammen.
Avslutningsvis spør dere om hvor dere kan søke hjelp. Det kommer helt an på hva slags hjelp dere tenker at dere trenger. Hvis datteren deres forteller at hun sliter med rusbruk og ønsker hjelp kan dere ta kontakt med lege som kan henvise til videre behandling. Hvis dere trenger å snakke med noen som pårørende kan dere kontakte veiledningssenteret for pårørende og be om veiledning der. Eller dere kan ringe oss hver dag 11-19 eller chatte med oss på hverdager 14-17.