Misbruk av rusmidler i skule og jobb

Hei, eg skal ha ein presantasjon på skulen om forskjellige rusmiddel. eg lurer da på kas tegn det er når en person bruker harsj og lignende på skole/jobb?

Kvinne, 17 år fra Møre og Romsdal
Vi har en egen nettside med veiledning til skoleoppgaver. Der kan du lese om ulike rusmidler og finne nyttig informasjon om for eksempel cannabis.
ALLMENNE TEGN OG SYMPTOMER PÅ RUS
Dette er symptomer som i større eller mindre grad kan ses etter inntak av de fleste stoffene, avhengig av dose. Den viktigste årsaken til at rusmidler brukes er kanskje at de gir et hevet stemningsleie (”godt humør”, ”fin form” o.l.). Videre kan en som har tatt rusmidler få svekket koordinasjon og balanse, som kan føre til sjanglende og klønete bevegelser. Svekket orientering for tid og sted er også vanlig. Redusert hukommelse, innlæringsevne, vurderingsevne og dømmekraft er også fenomener som ledsager de fleste former for rus.
Virkning av, ogtegn og symptomer på, cannabisbruk.
Cannabis gir både dempende og hallusinogene symptomer. Det har blitt hevdet at rusen skal være innsiktsgivende. Det vil si at den skal åpne for en ny forståelse av ting og hendelser rundt vedkommende. Man blir mer åpen og sosial, ofte med en fjollete oppførsel og hyppige latteranfall. Sansene virker skjerpede, og sanseintrykk kan virke annerledes, men personen er hele tiden klar over at disse forandringene skyldes stoffinntak og ikke er reelle. Dette gjør at man relativt sjelden har skremmende opplevelser (bad trips) under rusen, noe som forekommer ved bruk av mer typiske hallusinogene stoffer.
Konsentrasjonsevne og korttidsminne blir kraftig påvirket, og tidsoppfatningen forstyrres. En vil ofte ha vanskeligheter med å utføre oppgaver som består av flere trinn, og også vansker med utføre flere oppgaver samtidig. Ved bilkjøring kan det skje at man konsentrerer seg om kjøringen, men f.eks. overser rødt lys eller stoppskilt. Man er ellers fullt bevisst disse forhold og har som oftest en tendens til å kjøre saktere. Ekte hallusinasjoner, eller sansebedrag som oppfattes som reelle uten å være det, kan forekomme ved høye doser over lang tid. Aggresjon er sjelden. Øket hjertefrekvens og redusert blodtrykk er vanlige fysiske tegn. Utvidelse av blodkarene kan gi seg til kjenne ved røde øyne. Videre er munntørrhet og søthunger vanlige symptomer.
Her er noe mer informasjon: